Dementie

Dementie is een verzamelnaam voor verschillende hersenziektes, verstandelijke vermogens zoals geheugen en taal gaan hierbij achteruit.
Er zijn verschillende vormen van dementie en er zijn ook aandoeningen waarbij symptomen van dementie kunnen voorkomen.

De meest voorkomende (70%) en bekendste vorm van dementie is de ziekte van Alzheimer. Een andere vorm is vasculaire dementie, dit ontstaat door een beperkte doorbloeding door bijvoorbeeld een herseninfarct of hersenbloeding.

Andere vormen zijn frontotemporale dementie en Lewy-Body dementie.
Bij o.a. de ziekte van Parkinson, de ziekte van Huntington en aids kan er ook dementie ontstaan.

Mensen met dementie kunnen last hebben van geheugenproblemen, problemen met taal, problemen met uitvoeren van handelingen, problemen met herkennen van voorwerpen. Maar ook kunnen ze moeite hebben met concentreren, met logisch denken en plannen.

Dementie veroorzaakt vaak een combinatie van verschillende symptomen:

• Vergeetachtigheid
  • Taalproblemen
  • Problemen met dagelijkse handelingen
  • Problemen met herkennen van objecten
  • Verandering in gedrag en/of karakter
  • Problemen met plannen
  • Vergissen in tijd en plaats

Wat kan fysiotherapie voor u betekenen?

De fysiotherapeut heeft verstand van bewegen. Problemen met uw balans, houding, spierkracht, coördinatie en conditie worden aangepakt. Fysiotherapie helpt om beter te leren omgaan met de beperkingen; er kunnen bijvoorbeeld strategieën aangeleerd worden om de zelfredzaamheid te behouden.